IDEA OF THE DAY - www.ideaoftheday.pl

connections

SENIORZY SPOSOBEM NA DOTARCIE DO MAS

maj 10, 2017

W zdecydowanej większości emitowanych współcześnie reklam występują ludzie młodzi, atrakcyjni, energiczni i uśmiechnięci. Wielu reklamodawców decyduje się na współpracę z celebrytami bądź influencerami, a więc ludźmi, którzy odnieśli sukces, gromadzą wokół siebie tłumy fanów i prowadzą życie godne pozazdroszczenia. Ma to pozytywny wpływ na odbiór reklamy, zachęca do zakupu produktu, korzystnie oddziałuje na wizerunek marki. Starość nie jest aż tak zakotwiczona w reklamie jak młodość. Odnajduje ona pożądany wydźwięk właściwie głównie w kontekście reklam produktów kierowanych do starszego konsumenta, takich jak farmaceutyki czy ubezpieczenia. Seniorzy kojarzeni są bowiem z reguły jako osoby słabsze, spokojniejsze, mające gorszą kondycję i częstsze dolegliwości zdrowotne niż osoby młodsze. Ale czy tak jest w rzeczywistości?

Raczkujący oldvertising

Największe światowe marki dostrzegły jednak potencjał leżący osobach starszych i na światowym rynku reklamowym zaczął raczkować oldvertising – nowy trend, zgodnie z którym w reklamach – już nie tylko farmaceutyków czy ubezpieczeń, ale także produktów i marek kierowanych do młodego odbiorcy – można spotkać osoby po sześćdziesiątce. Co więcej, nie są to publicznie znani celebryci, a seniorzy wyłuskani spośród zwykłego szarego społeczeństwa. Dla przykładu:
 

  • 80-letni Wang Deshun, który dopiero w wieku 44 lat nauczył się angielskiego, w wieku 50 lat zaczął ćwiczyć fitness, a w wieku 79 lat wziął udział w pokazie mody w ramach pekińskiego Fashion Week 2015 został ambasadorem marki Reebok w Chinach


 

  • 86-letnia siostra zakonna Madonna Buder, która regularnie startuje w zawodach Ironman, została twarzą reklamy marki Nike podczas igrzysk olimpijskich w Rio de Janeiro w 2016 roku 


 

  • 88-letnia Edna Mitchell z Maine, która mimo podeszłego wieku niestrudzenie kieruje karetką pogotowia i jako ratownik medyczny pomaga pacjentom, została twarzą reklamy wody butelkowanej Poland Spring w USA 

Życie zaczyna się po 40stce

W kampanii Royal Voluntary Services inicjały popularnego brytyjskiego określenia seniora – Old Age Pensioner (O.A.P.) – zostały przetłumaczone na Outgoing And Playful (Otwarci i Zabawni), Our Amazing People (Nasi Wspaniali Ludzie) oraz Outdoorsy And Practical (Otwarci i Praktyczni). Współcześni seniorzy nie są stereotypowo niedołężni i schorowani. Coraz więcej osób po sześćdziesiątce dobrze radzi sobie z nowoczesną technologią i pomimo wieku z radością realizuje swoje pasje.

Reklama również coraz częściej łamie utarte stereotypy starości, udowadniając, że wiek 60 i więcej lat jest tak samo dobry, jak wiek poniżej 40stki. Seniorzy są w reklamach coraz częściej przedstawiani już nie jako osoby słabe i przygaszone, ale jako osoby dynamiczne i pozytywne, osiągające nawet najbardziej na pierwszy rzut oka abstrakcyjne cele i sukcesy dopiero w podeszłym wieku, udowadniając przy tym każdej grupie wiekowej, że nigdy nie jest za późno, aby zacząć i spróbować.

Młodzi do lamusa?

Postrzeganie seniorów jako osoby aktywne i pełne sił pomaga nawiązywać porozumienie między pokoleniami: osoby starsze nie czują się wyalienowane, osoby młodsze nie obawiają się swej nieuchronnej starości. Historie seniorów, którzy mimo wielu życiowych doświadczeń stale otwierają się na rozwój, nie boją się nieznanego i skutecznie podejmują się niecodziennych dla ich wieku zadań efektywnie docierają do szerokiego grona odbiorców w każdym wieku, oddziałując na ich emocje, ucząc i inspirując.

Czy to oznacza, że branża reklamowa powinna rozstać się z młodością? Oldvertising dopiero początkuje, warto korzystać z niego rozsądnie. Seniorzy nie są nastolatkami i często postrzegają te same fakty czy zachowania w inny niż nastolatkowie sposób. W przekazie reklamowym jest miejsce zarówno na starość jak i na młodość, jeśli ze sobą odpowiednio współgrają.

Źródła:
http://adage.com/article/creativity/fem-vertising-vertising/308527/

 


ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA