IDEA OF THE DAY - www.ideaoftheday.pl

content

PROGRAMMATIC A FAKE NEWS

maj 24, 2017

Co łączy gorący ostatnio temat fake news i programatyczny model zakupu reklam online? Okazuje się że bardzo wiele. Czy więc programmatic może być jednocześnie źródłem fake news i lekarstwem na nie? Jak najbardziej i zaraz wyjaśnimy, jak to możliwe.

Co to znaczy?

Przypomnijmy - programmatic to zautomatyzowany model kupowania miejsca reklamowego, polegający na aukcjach w czasie rzeczywistym (w Polsce obecny jedynie online), odbywający się na podstawie opracowanych algorytmów. Zaletą programmaticu jest możliwość precyzyjnego targetowania kampanii do osób o określonym profilu. Zakup programatyczny jest szybki, wygodny i precyzyjny, niestety nie wszystkie zasoby dostawców mediowych są przez nich udostępniane do zakupu w takim modelu.

Jaki związek ma programmatic z fake news?

Celem programmaticu jest dostarczenie jak największej ilości reklam po jak najniższej cenie do potencjalnie zainteresowanych osób. Okazał się być w tym na tyle skuteczny, że w Polsce w zeszłym roku kupiono w tym modelu aż 51% reklam display, podczas gdy w 2012 jedynie 13%. Za tak dużym sukcesem kryją się też ogromne pieniądze, a gdzie są pieniądze, pojawiają się też oszuści.

Zwiększający się stale popyt na miejsce reklamowe online spowodował wysyp stron zamieszczających nieprawdziwe lub mocno zakłamane informacje zwieńczone szokującymi nagłówkami. Ruch generowany przez te clikbait’owe strony (eng. bait - przynęta) przyciągają „uwagę” automatycznych programów, które wyświetlają tam reklamy. Barwnym przykładem tego zjawiska jest historia Macedończyka, który w ciągu czterech miesięcy zarobił $16 000  z reklam na swoich dwóch stronach publikujących fałszywe  informacje o Donaldzie Trumpie w trakcie jego kampanii prezydenckiej.

Czy to duży problem?

To zależy. Oczywiście większość reklamodawców nie chce być utożsamiana z nieprawdziwymi, lub wątpliwymi moralnie stronami, a to samo w sobie zwiastuje poprawę sytuacji. Nacisk na jakość impresji zamiast na ich ilość już zaczyna wywierać na dostawców powierzchni reklamowej wyraźną presję.

Jak programmatic wyleczy Internet z fake news?

W miarę jak presja reklamodawców będzie rosła właściciele powierzchni reklamowej będą udostępniali coraz większą część swojego inventory pod zakup programatyczny, a strony niskie jakościowo będą traciły na znaczeniu i w końcu staną się mało opłacalne i zaczną zanikać. Zakup w modelu programatycznym będzie z czasem jedynie zyskiwał na wadze i w miarę, jak będzie dopracowywany, znikną też jego obecne niedoskonałości. Nie należy więc rezygnować z programmaticu i dalej, z rozsądkiem inwestować w to potężne narzędzie.

Autor: Bogdan Adaszyński

Źródła:
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polski-rynek-internetowej-reklamy-programmatic-wzrosnie-w-tym-roku-o-60-proc-do-400-mln-zl
https://www.theguardian.com/technology/2017/apr/26/facebook-must-step-up-fake-news-fight-before-uk-election-urges-mp
https://digiday.com/sponsored/nativosbl-005-programmatic-advertising-became-problematic-advertising/
http://smartbrief.com/original/2017/01/what-fake-news-means-advertisers
http://adage.com/article/digitalnext/fake-news-problem-premium-programmatic/308774/


ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA