IDEA OF THE DAY - www.ideaoftheday.pl

content

JAKIE KORZYŚCI MOŻE PRZYNIEŚĆ KAMPANIA WBREW STEREOTYPOM ?

sierpień 24, 2017

W USA w latach 2007-2016 liczba kobiet zakładających własne przedsiębiorstwa pięciokrotnie przekroczyła średnią krajową. Polska nie pozostaje w tyle w tych wskaźnikach, gdyż w ostatnim czasie odnotowała dynamiczny wzrost z 12. na 9. miejsce, w indeksie Women in Work. W nawiązaniu do tych danych Natalia Hatalska wyróżniła w najnowszym Trend Booku zjawisko nazwane „womenomics”, które podkreśla wzrastającą z roku na rok rolę kobiet zarówno w ekonomii jak i w społeczeństwie.

Marki zakochane w kobietach

Wskazany trend odnosi się do bardzo ważnej warstwy społeczno-kulturowej związanej z rolami kobiet, które dotychczas przez marketingowców były pojmowane w bardzo tradycyjny sposób. Dlatego niektóre brandy zdecydowały się na odważny krok i stanąć w opozycji w jednym szeregu z płcią piękną, tak by stała się wreszcie traktowana w mniej jednoznaczny sposób. Przyniosło to natychmiastowe rezultaty!

Przykładem bardzo udanej realizacji jest znany wszystkim projekt #likeagirl marki Always, który obalał  stereotypowe rozumienie kobiecości. Nie każdy jednak właściwie odczytuje myśli swoich konsumentów a temat jest tym trudniejszy, że wzbudza ogromne emocje. Magazyn Glamour opublikował w lutym tego roku okładkę z bohaterkami serialu „Girls”, których ciało i kształty w polskiej wersji tej samej gazety zostało poddane retuszowi. W oryginale zaś było pokazane bez pomocy Photoshopa, uwypuklając i podkreślając naturalne piękno kobiet. Ten zabieg wywołał burzę wśród odbiorców gazety. Nie da się ukryć, że wyidealizowane piękno coraz mocniej doskwiera przeciętnym kobietom, których postulaty w dobie Internetu są głośniejsze i wyraźniejsze.

Jak wynika z raportu opracowanego przez markę Dove - ‘Global Beauty and Confidence Report’ ponad 68 proc. respondentek  nie identyfikuje się z wizerunkiem kobiet ukazywanym w reklamach. Czy   nie powinien to być główny cel przekazu reklamowego? Marka Dove od pewnego czasu umiejętnie zabiera głos w imieniu kobiet, stając się ich naturalnym ambasadorem i przyjacielem w jednym. Potwierdziła to kolejna kampania w jakiej marka zdecydowała się na różnorodne kształty opakowań, które miały symbolizować kobiece sylwetki.  Innym jednakże przykładem kampanii tego samego brandu jest lokalna inicjatywa z Danii przy współpracy z Shutterstockiem. Do bazy zdjęć pięknych kobiet zostały dodane takie, które odbiegały od tych stereotypowych. Fotografie pokazywały silne pracujące kobiety, bez obróbki graficznej i tony makijażu. Ponadto, twórcy akcji zwrócili się do innych reklamodawców, by korzystali z tych niestandardowych zdjęć w swoich kampaniach.  Rezultat? Pobrano 1729 fotografii, które pojawiły się w kampaniach 42 marek m.in. tj.: Ford czy Frisco.

Marki wsłuchane w głos swoich odbiorców mogą zyskać więcej

Opisany trend stał się inspiracją i pretekstem. Pretekstem do poruszenia społeczno-edukacyjnej roli brandów. Marki poprzez swoje działania mogą edukować, zapoczątkowywać ważne tematy, motywować do powstawania i zrzeszania się ludzi w nietypowe ruchy społeczne, być głosem słabszych lub dyskryminowanych i pomagać w realizowaniu ważnych postulatów. Istotą i kluczem do osiągnięcia sukcesu jest jednak umiejętne wsłuchanie się w potrzeby swoich odbiorców.

Marki wówczas mogą stać się symbolem pewnych wartości przekazywanych za pomocą swoich produktów i wszystko wskazuje na to, że to dopiero początek.

Źródła:

http://www.fpiec.pl/post/2017/04/21/dovewnowejkampaniisniszssdcszyszaterstoka

http://hatalska.com/trendbook2017/

http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/kobiety-w-polskim-biznesie-piastuja-37-proc,254,0,1966078.html


ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA