IDEA OF THE DAY - www.ideaoftheday.pl

content

CO MA USER EXPERIENCE DO TWORZENIA KONTENTU?

listopad 27, 2017

Nowe platformy i formaty projektowane są z myślą o pogłębiających się różnicach konsumpcji mediów wśród sąsiednich pokoleń millenialsów, Z-ów i ich następców. W 2018 roku celem marketerów będzie budowanie poprzez treści dobrego doświadczenia dla użytkownika. Właśnie dlatego warto rozumieć, jak user experience wpływa na pracę kierownika projektu.

 

Co to jest właściwie UX i dlaczego jego rola rośnie?

Pojemną definicję tego, czym jest user experience, znajdziemy już z poziomu Wikipedii:
User experience, (ang. doświadczenie użytkownika) – całość wrażeń, jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania z produktu interaktywnego.
Jak jednak interpretować taką formułę z perspektywy pracy agencji? Zacznijmy od obalenia popularnego mitu. UX nie jest projektowaniem makiet z klocków-komponentów, które dzięki zapełnieniu atrakcyjnym kontentem w magiczny sposób materializują się jako efektowne serwisy czy aplikacje. Możesz stworzyć zjawiskowe kreacje, ale jeśli nie uwzględnisz, gdzie, kiedy i jak użytkownik wchodzi z nimi w interakcje, Twój projekt nie osiągnie celu.

UX = ludzie + urządzenia + okoliczności interakcji ( okoliczności - przestrzeń fizyczna, sytuacja i stan emocjonalny usera w trakcie interakcji)

 

Jak UX wpływa na rynek reklamy i kreacji?

Specjalizacja digitalu, w tym mobile, rośnie z roku na rok. Przygotowanie kontentu unikalnego pod kątem interpretacji insightu czy tonu komunikacji może nie być już punktem przewagi dla agencji reklamowej digital/360°.

Na końcu jest nie akcept klienta, nie „dowiedzienie” projektu na czas w założonym budżecie, ale użytkownik, który osądzi czy projekt spełnia jego potrzeby.

Szum reklamowy czy nadmierna potrzeba niestandardowej formy komunikacji nie są usprawiedliwieniem, jeśli okaże się, nasz kontent nie będzie dobrze performował. Dlatego już teraz warto wprowadzać zmiany w procesie projektowym, by realizować koncepty szyte na potrzeby grupy docelowej. Co zrobić, by skutecznie projektować dobre doświadczenia dla użytkownika?

  1. Kompletując zespół pod brief, nie oddzielaj ludzi z działów strategii (w tym analityków) i kreacji. Dzięki temu w pełni wykorzystasz kompetencje specjalistów.
  2. Zdefiniujcie wspólnie persony i ścieżkę użytkownika, dla którego tworzycie kontent, pamiętając o okolicznościach kontaktu z treściami. Zapewnicie wyrównanie poziomu wiedzy, unikniecie niepotrzebnych spotkań na debriefingi.
  3. Wyrób w sobie nawyk zadawania pytania: „Po co?”. To uniwersalny test na zasadność wprowadzania zmian w kontencie. Zadziwiająco wiele pomysłów, które wydają się genialne pod kątem kreacji, może szybko okazać się bez sensu, jeśli zadasz to pytanie dostatecznie wiele razy. VR na evencie gamingowym będzie idealnym miejscem do komunikacji klienta, jeśli chce trafiać do nastolatków. Jednak narzucenie wymogu skorzystania z gogli w filmie, który z założenia ma być oglądany przez nich na mobile (np. w trakcie korków, jadąc autobusem), nie wróży treściom dużej publiki.
     

Co nas czeka w 2018?

W najbliższym roku będziemy świadkami walki trendów komunikacyjnych (co/jakim językiem mają przekazywać treści?) i technologicznych (gdzie/w jakiej formie mają funkcjonować treści?). Szczególnie do tych drugich warto zachować pewną dozę dystansu (polecamy analizę metodologii hype cycle). Sercem wybitnej kampanii zawsze będzie znakomity pomysł. Na rynku pojawią się nowe zawody redefiniujące wiedzę z zakresu zarządzania treściami - copywriterzy z dużą wiedzą o user experience (UX writerzy) lub łączące kompetencji stratega i innovation managera. Nie ma znaczenia czy jesteś brand managerem czy pracujesz w dziale obsługi klienta w agencji reklamowej. Jeśli marzysz o kampanii, która ma wyznaczyć nowy standard content marketingowy na rynku, pamiętaj, że to właśnie takich ludzi szukasz do swojego zespołu. To oni wpadają na koncepty genialne i proste zarazem, które jednocześnie nie są „kalką” pomysłu z Zachodu.

Źródła:

https://pl.wikipedia.org/wiki/User_experience
https://www.slideshare.net/ericreiss/product-camp-poland-2017
https://www.slideshare.net/ericreiss/ux-strategy-the-secret-to-longterm-business-success-instead-of-oneshot-wonders


ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA