LIVE, LIVE, LIVE

maj 15, 2017

Nie nadajemy na żywo, ale mamy całkiem spory kawałek wiedzy w tym temacie i nie zawahamy się nią podzielić. Content video live skutecznie wypiera tradycyjną treść, czego udokumentowaniem są modyfikacje dokonane na największych platformach social media. Instagram, Snapchat, Twitter oraz Facebook – wszystkie one oferują rozwiązania, które ułatwiają użytkownikom udostępnianie treści w formie filmów dodawanych na żywo. Prawda jest taka, że bez nich wiele marek nie wyobraża sobie już funkcjonowania w social media. To w końcu jeden z najlepszych sposobów na pokazanie swojej autentyczności. Wśród klientów Mediacomu z powodzeniem z tego formatu korzysta HBO, m.in. ogłaszając poprzez transmisję live datę premiery 1. odcinka Game of Thrones 7, marka Play relacjonując np. finał WOŚP, czy Fanta, której live był nadawany prosto z naszego biura!

Pierwszymi aplikacjami, które umożliwiały transmitowanie video na żywo były Periscope i Meerkat. Funkcjonalność tę udostępnił też Snapchat, który na przełomie 2015 i 2016 roku zanotował wzrost oglądalności video o 400%.

Facebook nie lubi zostawać w tyle i również wprowadził livestreaming – początkowo dla wybranej grupy osób publicznych, m.in. celebrytów i polityków. Jednym z pierwszych użytkowników, który podzielił się na Facebooku strumieniem video w Polsce był prezydent Andrzej Duda. Na początku ubiegłego roku możliwość prowadzenia transmisji na żywo na Facebooku została udostępniona użytkownikom na całym świecie. Aby zaprezentować funkcję Facebook Live, Mark Zuckerberg połączył się 1 czerwca 2016 z Międzynarodową Stacją Kosmiczną. Rozmowa z trzema astronautami trwała ponad 20 minut i dotyczyła m.in. życia na orbicie oraz technologii używanych na stacji. Mark Zuckerberg przekazywał również pytania, które internauci zadawali na żywo za pomocą platformy. Stream można było oglądać na oficjalnym fanpage’u NASA. Nie można odmówić Markowi rozmachu!


Źródło: http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3620549/Zuckerberg-streams-live-chat-men-space.html

Twitter bierze przykład z Facebooka i pod koniec roku 2016 wprowadził opcję live video 360 stopni, a na początku bieżącego roku także na Instagramie transmisję na żywo były już dostępne globalnie dla wszystkich kont prywatnych i firmowych. 

Video jest niezwykle ważne dla Facebooka, ponieważ pozwala mu rywalizować z coraz potężniejszymi aplikacjami i serwisami, przywiązuje i angażuje użytkowników oraz jest odpowiedzią na rosnącą w niesamowitym tempie konsumpcję treści audiowizualnych w sieci.

Livestreaming jest coraz częściej wykorzystywany także do celów marketingowych.

Świetnym przykładem jak przy pomocy Facebook Live można przedstawić swój produkt i przyciągnąć nowych klientów, przedstawiając swoje usługi, jest krakowski barber Butter CUT. Dzięki temu możemy zobaczyć jak wygląda strzyżenie, salon i atmosfera w tym miejscu.

Innym sposobem wykorzystania transmisji na żywo są szkolenia i prezentowanie w ten sposób funkcjonalności produktu, tak jak robi to Fast Tony.

Warto także zwrócić uwagę na działania Lipton Ice Tea. Marka wraz z blogerami z Crazy Nauka zorganizowała warsztaty naukowe, w których udział można było brać zarówno fizycznie, na miejscu, jak i zdalnie, dzięki Facebook Live. Na fanpage’u Lipton Ice Tea publikowane są także relacje na żywo z kameralnych koncertów organizowanych przez tę markę.

Doskonałym dowodem rewolucji w mediach z rodzimego podwórka jest Onet, który w ubiegłym roku wystartował z nadawanym na żywo porannym programem Jarosława Kuźniara „Onet Rano”. Telewizja przeszła do online’u a social media jest jej istotnym komponentem.

Jeśli chodzi o zagraniczne marki, warto sprawdzić jak działania z zakresu promocji produktów na Facebook Live prowadzi ASOS, Adidas czy Audi. Wyróżnić też należy serwis Tastemade, który wykorzystał video live emitując serię programu Tiny Kitchen, polegający na tworzeniu miniaturowych dań na miniaturowej kuchni. 

Mamy nadzieję, że powyższe przykłady zainspirują Cię do stworzenia następnej transmisji Live. Pamiętaj przy tym o dobrych praktykach tworzenia livestreamingu:

https://www.facebook.com/facebookmedia/best-practices/live/?ref=u2u

Jeśli oprócz inspiracji na transmisję live potrzebujesz twardych powodów, dla których powinieneś rekomendować tę formę komunikacji dla marki, oto one:

1. Livestreaming to świetny sposób na nawiązanie bezpośredniego kontaktu z użytkownikami. Format ten wzbudza wśród konsumentów duże zaufanie, ponieważ video jest odtwarzane w czasie rzeczywistym i nie daje możliwości edycji. Odbiorcy lepiej przetwarzają i reagują na komunikaty od marek.

2. Video live przyciąga uwagę użytkowników i generuje nawet do 10 razy więcej wyświetleń niż zwykłe formaty video. 82% internatów preferuje live na Facebooku ponad standardowym postem zamieszczonym na profilu firmowym.

3. Aktualnie treści video są są na topie i mocno wyróżniają się w news feedach w social media. Algorytmy preferują tę formę. Transmisja na żywo to ulubiony obecnie format przez Facebooka, który mocno go promuje. Informacja o trwającej transmisji  wyświetla się fanom w powiadomieniach i  informacjach push na telefonie. Dzięki temu od razu uzyskujemy zasięg.

4. Wyższy zasięg! Łącząc transmisję z live reactions jesteśmy w stanie przy niedużej liczbie fanów uzyskać bardzo duży zasięg - zasięgi organiczne transmisji dochodzą często do 30% - 50% fanów!

5. Video Facebook Live są oglądane 3x dłużej, niż zwykłe formaty video.

Popularność transmisji na żywo mocno wzrosła w 2016 roku i wszystkie znaki na niebie - a zwłaszcza na Facebooku - wskazują, że trend ten będzie się dalej rozwijał. Dlatego aktualnie kluczowe jest tworzenie strategii obecności w mediach społecznościowych w kontekście treści video.