VR TO COŚ WIĘCEJ NIŻ „BĘDĘ GRAŁ W GRĘ”

wrzesień 11, 2017

Obecnie komputery osiągnęły taką moc obliczeniową, że potrafią poradzić sobie z generowaniem całych cyfrowych światów - dużo się więc mówi o wirtualnej rzeczywistości jako przyszłościowym wynalazku, w końcu VR to nie tylko nowe doświadczenie w graniu, ale i niepowtarzalna możliwość imersji w nowym świecie. Wielcy giganci jak Facebook czy Google już szukają różnych zastosowań tych technologii. Nie tylko oni.

KOGNITYWNA RZECZYWISTOŚĆ

Ciekawym wykorzystaniem VRu jest nauka. Badacze neurokogniwistyki (nauki łączącej psychologię z najnowszą wiedzą na temat funkcjonowania mózgu) udowodnili, że konwencjonalne metody przyswajania wiedzy nie są tak bardzo skuteczne jak wirtualne środowisko 3D, dzięki któremu rozwiązywanie problemów odbywa się w bardziej bezpośredni i naturalny sposób.

Bazując na tym, rosyjski startup Cerevrum wprowadził na rynek niekonwencjonalną metodę nauki za pomocą wirtualnej rzeczywistości. Przykładowo, Dating Lessons to dedykowana aplikacja, która została zaprojektowana tak, aby pomóc każdemu mężczyźnie w zdobyciu wybranki swego serca. Mężczyźni mogą doskonalić swoje zdolności interpersonalne dzięki jedynemu w swoim rodzaju doświadczeniu – przebywaniu z kobietą w czasie (nie)rzeczywistym.

Co ciekawe, gracze mogą ćwiczyć nie tylko tego jak swobodnie utrzymać konwersację z płcią piękną, ale i jaki powinien być ton ich głosu czy odpowiednia komunikacja niewerbalna.


Źródło: https://www.roadtovr.com/dating-lessons-review/

Dating Lessons to przykład rewolucyjnego podejścia do VRu, gdzie użytkownik-uczeń nie słucha pasywnie instruktora, ale uczy się poprzez praktykę, a za dobrze wykonane zadanie zdobywa punkty. Co więcej, wszystko to można osiągnąć bez potrzeby wychodzenia z domu – idealne rozwiązanie dla nieśmiałych mężczyzn, którzy potrzebują jedynie trochę odwagi. No i praktyki.

P.S. Chociaż Dating Lessons jest dedykowane dla mężczyzn, to Cerevrum jest świadomy, że tematyka jest ważna dla osób różnej płci czy orientacji seksualnej - na tę chwilę deweloper zbiera feedback dotyczący wersji „męskiej”, po czym zamierza wprowadzić kurs dedykowany dla kobiet.

PRAWNICY TO MAJĄ DOBRZE

A jak wygląda sytuacja edukacji VR w Polsce? Ciekawie.

Akademia Leona Koźmińskiego wprowadziła unikalny przedmiot dla studentów prawa.


Źródło: www.rp.pl/Telekomunikacja-i-IT/170119114-Studenci-prawa-z-goglami-VR.html?template=expandpicture&photo=1

Korzystając z gogli VR, studenci będą mieli za zadanie zabezpieczenie śladów i dowodów rzeczowych oraz ustalenie, czy doszło do zabójstwa czy też samobójstwa. Ich pracę będzie analizował wykładowca, który wskaże popełnione błędy, jak np. pominięcie śladów czy też nieprawidłową kolejność ich zabezpieczania.

Studenci na razie mają do dyspozycji dwa pomieszczenia. Ale - zaznacza Daria Kowalska, pomysłodawczyni projektu - projekt będzie rozwijany. Dodamy kolejne elementy, nowe dowody i scenariusze. W przyszłości zamierzamy wykorzystywać VR także do nauki innych przedmiotów – zapowiada.

WIRTUALNY MARKETING

Wystarczy, że nałoży się na głowę gogle, a przed oczami pojawi się całkowicie nowy świat, który pozwala na chwilę zatracić się w marzeniach o przeniesieniu się w zupełnie inne miejsce…

W marketingu gaming to źródło wciąż niewykorzystywanego potencjału – marki tworzą stoiska z goglami podczas targów gamingowych, sponsorowują graczy, drużyny czy też całe lig e-sportowe, a nawet pojawiają się w grach, jednak cały czas reklamodawcy starają się znaleźć nowe możliwości na wykorzystanie szeroko rozumianego gamingu czy jego węższej dziedziny – VR do celów biznesowych.

PLAY ze strefą #GamersGonnaPlay na IEM Katowice 2017


Źródło: nowymarketing.pl/a/13113,play-ze-strefa-gamersgonnaplay-powered-by-asus-na-iem-katowice-2017-realizacja-plej-i-mediacom

Facebook widzi w VRrze potencjał na nowy sposób komunikacji, Street View w VR od Google oferuje możliwość „teleportacji” w dowolne miejsce na świecie… czy możliwość nauki poprzez VR to kolejny kamień milowy w marketingu?

Może marka zechce sponsorować grę VR, która ma za zadanie ułatwić naukę w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu? Może sama stworzy taką grę? A może wystarczy zwykły product placement?

Jedno jest pewne – VR to tylko narzędzie, które otwiera nam kolejne drzwi do niekonwencjonalnego wykorzystania marketingu, ale to jak je wykorzystamy siedzi w naszej głowie, a nie na głowie. Poczekajmy kilka lat, a nuż wirtualna rzeczywistość dogoni tę realną?

Źródło:

https://virtualrealityreporter.com/cerevrum-spaceship-3d-vr-cognitive-learning-environment/

https://www.vrfocus.com/2016/12/cerevrum-puts-a-vr-twist-on-dating-training-with-its-latest-app/

https://www.roadtovr.com/dating-lessons-review/

http://www.kozminski.edu.pl/pl/aktualnosci/aktualnosc/the-innovative-project-for-ku-law-students-virtual-reality-crime-scene-examination/