Jak skutecznie promować małą firmę?

Strona internetowa kluczem do sukcesu

W dzisiejszym świecie z reklamą firm spotykamy się na co dzień, wręcz wszystko jest nią przesiąknięte. Jednak aby skutecznie trafić do klienta, powinna spełniać kilka ważnych czynników. Jeśli adresatem naszej firmy ma być masowy odbiorca, to forma przekazywania informacji rynkowych musi mieć zasięg informatyczny, najlepiej w Internecie. Propozycją będzie założenie specjalnie strony firmy, z wymaganymi danymi. Konkretnie nazwa, dane kontaktowe, w czym firma konkretnie się specjalizuje. Jest najpopularniejszy i najszerzej stosowany element promocji firmy.  Jej zadaniem, analogicznie jak w innych mediach jest w szczególności informowanie grupy klientów o nowym produkcie, usłudze, ponadto wywarcie bezpośredniego wpływu na jego zachowanie. To co odróżnia reklamę  internetową od tradycyjnej, to możliwości dopasowania jej ekspozycji do indywidualnych zachowań klientów. Celem reklamy internetowej jest:
  • budowanie świadomości istnienia produktu, usługi w umysłach potencjalnych klientów,
  • dążenie do zwiększania sprzedaży przez Internet,
  • uaktywnianie użytkowników do cyklicznych odwiedzin strony firmy WWW.
Taka reklama spełni swoją rolę, jeśli trafi do odpowiedniego odbiorcy. Należy zwrócić uwagę na fakt, iż jej zadaniem będzie skierowanie zainteresowanej osoby na stronę firmy, gdzie będzie mógł zapoznać się z jej pełną ofertą.

Pozycjonowanie w Google

Sprzymierzeńcem w walce pozyskania klientów będą wyszukiwarki. Istnienie serwisu internetowego będzie bezcelowe, jeśli prawdopodobieństwo jego znalezienia przez potencjalnego klienta jest znikome. Do najłatwiejszych i znanych wśród internautów sposobów poszukiwania informacji o firmach są wyszukiwarki. Uwaga użytkowników Internetu w największym stopniu kieruje się na witryny znajdujące się na najwyższych pozycjach ich rankingu, niż te znajdujące się na niższych pozycjach. Większość klientów rzadko ogranicza się do przejrzenia więcej niż tylko jednej czy dwóch kolejnych stron wyników. Pozycjonowanie czyli promowanie strony firmy w naturalnych wynikach wyszukiwania, polega na podejmowaniu działań, celem umieszczenia adresu internetowego witryny na jak najwyższej pozycji w rankingach wyszukiwarek dla określonych słów kluczowych. Na pozycjonowanie składają się: tworzenie treści witryny, która zawiera słowa kluczowe, optymalizacja jej kodu pod kątem wyszukiwarek oraz zdobywanie prowadzących do niej linków z innych witryn. Jest to proces długotrwały, a wynik będzie dla firmy skuteczny jeśli jej działalność nie będzie posiadać konkurencji lub konkurencyjne firmy będą ograniczone. Linki sponsorowane – produkt reklamowy oferowany przez wyszukiwarki. Jest to krótki opis plus tekstowy odnośnik do reklamowej witryny. Linki te są skierowane na określone słowa kluczowe i wyświetlają się obok naturalnych wyników w reakcji na wpisanie tych słów przez internautę. Przy linkach sponsorowanych, dla małych przedsiębiorstw jest możliwość kierowania ich prócz słów kluczowych dodatkowo na lokalizację odbiorcy (system geolokalizacji identyfikujący fizyczne położenie odbiorcy).Tego typu kierowanie pozwala na wyświetlenie reklamy klientom, którzy wpisują słowa kluczowe i znajdują się w ustalonej fizycznej odległości od firmy. Możemy również rozszerzyć istnienie firmy w Internecie poprzez jej wyświetlanie na stronach internetowych współpracujących z wyszukiwarkami. Link firmy zostanie powiązany tematycznie ze słowami kluczowymi na jakie są kierowane. Słowa kluczowe odgrywają ważną rolę w wynikach wyszukiwania. Brak odpowiednich słów skutkować będzie słabymi efektami w postaci małego ilościowo ruchu na witrynie czy odwiedzin generowanych przez nieodpowiednią grupę potencjalnych klientów. Dobór słów kluczowych w języku polskim nie należy do prostych. Niemniej jednak, właściwe wykonanie tego zadania zaprocentuje znacząco dla naszej firmy.

Baner reklamowy

Stanowi go pasek graficzny, którego celem jest przekazanie treści informacyjnych bądź reklamowych. Jego zaletą jest to, iż jego wyświetlenie jest już samo w sobie dla firmy reklamą. Zadaniem użytkownika jest zauważenie go i decyzja o kliknięciu. Zostaje on wtedy przeniesiony na reklamowaną stronę, gdzie czeka na niego więcej informacji o firmie i jej ofercie. W przypadku firm, które nie dysponują dużym budżetem, kupowanie banerów może wygenerować zbyt duże koszty, na zwrot których firma może długo czekać.

Reklama zewnętrzna

Potencjalni klienci nastawieni są na oddziaływanie takiej reklamy niezależnie czy tego chca czy nie, jeśli tylko jest w zasięgu ich wzroku. Jeśli reklama zostanie zamieszczona w miejscu uczęszczanym przez wielu ludzi lub o dużym natężeniu ruchu samochodowego, to na efekty długo czekać nie będziemy. Koszty – niskie, pomimo wymaganego w miarę długiego okresu jej stosowania. Całość powinna być spójna z wizerunkiem naszej firmy. Ustawienie nośnika reklamowego w złym miejscu spowoduje, iż nie zostanie zauważony a wręcz będzie ignorowany. Formą reklamy zewnętrznej są również rozdawane ulotki i broszury reklamowe. O ile wynajmowanie powierzchni na billboardach czy samochodach/autokarach jest kosztowne dla małej firmy, to jednak reklama zewnętrzna na mniejszą skalę w postaci szyldów czy nawet plakatów, może być dość atrakcyjna i stanowić znakomite uzupełnienie działań promocyjnych naszej firmy.

Reklama pocztowa

Tutaj zaczynamy współpracę skierowaną już do bezpośrednich klientów. Propozycją ze strony firmy skierowaną do klienta będzie rozsyłanie oferty sprzedaży produktów czy usług, katalogów, informatorów, ulotek a nawet bezpłatnych próbek konsumenckich. Ma to na celu dotarcie do pewnego segmentu rynku, w obrębie którego firma działa. Koniecznością będzie ustalenie listy odbiorców poprzez zastosowanie dostępnych nam danych. Ryzykiem jest zbyt długi czasookres „nagabywania” klientów, którzy mogą się znudzić naszą ofertą.

Gadżety

Propozycje współpracy z klientem nawiązać można poprzez zamawianie różnego rodzaju systemów promujących naszą firmę, tj. ozdabiane logotypem firmy kubki, smycze na klucze, notatniki, kalendarze, długopisy, które będą dodawane do zakupionego produktu czy usługi. Małe przedsiębiorstwo powinno przywiązywać wagę do warunków technicznych swojej reklamy, bez względu na działania realizowane we własnym zakresie czy powierzając to firmie zewnętrznej. Najlepszym rozwiązaniem będzie przetestowanie wszystkich dostępnych możliwości wyboru sposobu zareklamowania firmy. A w przypadku braku stosownych środków finansowych, pozostaje nam poczta pantoflowa.