IDEA OF THE DAY - www.ideaoftheday.pl

content

DLACZEGO BLOCKCHAIN BĘDZIE WAŻNY DLA BRANŻY MARKETINGOWEJ?

listopad 21, 2017

Blockchain, którego szacowana wartość w ciągu sześciu lat ma osiągnąć poziom 7,74 miliarda dolarów, ma realne szanse na wywrócenie świata biznesu do góry nogami. Czy marketerzy są gotowi na taką zmianę?

Czym jest Blochchain? Zapewne większość ludzi odpowiedziałoby na to pytanie mamrocząc coś o bitcoinie i kryptowalutach. Jednakże technologia zyskuje coraz więcej wyznawców, również w świecie biznesu. Blockchain to, jak sama nazwa wskazuje, łańcuch bloków służący do przechowywania i przesyłania informacji o transakcjach zawartych w Internecie. Jeden blok może zawrzeć ograniczoną ilość informacji, a po jego zapełnieniu powstaje kolejny. W takim łańcuchu można przechowywać przeróżne dane, które mogą dotyczyć np. transakcji handlowych, stanów własności, udziałów, akcji, sprzedaży, kupna wytworzeniu energii elektrycznej, kupnie lub sprzedaży walut, w tym kryptowalut, czyli walut elektronicznych. Tę technologię można porównać do publicznej księgi, którą wszyscy widzą i która jest udostępniana wszystkim jej użytkownikom. Wszystkie osoby korzystające z Blockchaina’a aktualizują księgę, która może być tylko rozbudowywana, ale nie zmieniana, co zapewnia jej autentyczność.

Moda na Blockchain rośnie, a wiele osób związanych z marketingiem, finansami czy samych CEO próbuje zrozumieć na czym jest ta technologia i na czym polega. Obecnie rynek jest wart ok 600 milionów dolarów, ale szacuje się, że do 2024 roku urośnie on do 7,74 miliarda. Co więcej, 57% światowych korporacji mówi, że albo rozważa, albo jest już w trakcie wdrożenia Blockchain’a, a ok 66% z nich oczekuje pełnego wdrożenia technologii w 2018 roku. Obecnie głównym produktem stworzonym przez Blockchain jest Bitcoin – najbardziej rozpoznawalna kryptowaluta, jednak rozwijanych jest wiele innych produktów, które są mniej znane.
 

Jaką jednak rolę Blockchain będzie miał w marketingu i dlaczego będzie się liczył w 2018 roku?

Eksperci twierdzą, że ta technologia nie zmieni podstaw marketingu, ale zmieni realizację założeń biznesowych i strategii. Obecnie w świecie reklamy cyfrowej i jej ścieżce zakupowej występuje wielu pośredników. Ze względu na zaangażowanie w ten proces często kilku podmiotów, reklamodawcy nie otrzymują pełnej wartości reklamy, za którą płacą. Co więcej w sieci pojawia się coraz więcej nieuczciwych reklam, które mogą się pojawiać na niewłaściwych, bądź fałszywych stronach, są klikane przez boty, a nie ludzi czy też wyświetlają się przy nieodpowiednim contencie, jak np. nielubiane filmy na YouTube, wątki sprzeczne z wartościami marki, tematy sporne. Dostęp do technologii, którą jest Blockchain pozwoli wyeliminować te problemy. Pozbywając się części pośredników reklamodawcy będą mogli skrócić proces zakupowy co będzie prowadziło do znacznych oszczędności. Poza aspektem finansowym kolejną zaletą będzie tworzenie znacznie lepszej jakości kampanii, ponieważ marketerzy będą w stanie śledzić każde uruchomienie reklamy, sprawdzić jakości klików/wyświetleń. Ponadto w bazie będą zapisywane wszystkie firmy uczestniczące w łańcuchu dostaw, ile pieniędzy każda firma zarobi po drodze, kto jest jej właścicielem i inne parametry pozwalające na ocenę samego procesu zakupu i jego optymalizację.

Może to być całkiem niemała zmiana dla marketingowców. Jednakże na dzień dzisiejszy jest to tylko pomysł wdrożenia tej technologii w świat marketingu, ponieważ nie ma jeszcze realnego dostawcy tego typu.

W latach 90. branża reklamowa popełniła błąd ignorując Internet, aż stał się wszechobecny. Potem spędzono lata nadrabiając zaległości. Zdaniem ekspertów Blockchain jest zbyt ważny, aby to mogło się powtórzyć, a ludzie muszą zrozumieć, że ta technologia zredefiniuje kontrolę nad danymi, relacjami i tworzeniem wartości.
 

Potencjał marketingowy Blockchain’a

Jeden z ekspertów w tej dziedzinie Jeremy Epstein, CEO firmy Never Stop Marketing podaje przykładowy sposób, w jaki sposób marketingowcy mogą używać blockchain by zbudować zaufanie wśród konsumentów – „klient idzie do sklepu po kawę, a tam marka przechwala się swoim pochodzeniem – organiczne, rodzinne gospodarstwo w Nikaragui – takie hasło jest bardzo atrakcyjne dla potencjalnego konsumenta. Wyobraźmy sobie aplikację, która pozwala zeskanować produkt i zobaczyć cały łańcuch dostaw ziaren kawy aż do rodziny, która zajmuje się uprawą" - mówi Epstein. W ten sposób klient ma całkowitą pewność, że to nie jest już tylko slogan, ponieważ posiada dowód, który został zweryfikowany i zarejestrowany przez producenta.

Wiele reklamodawców chce zbudować więź zaufania ze swoimi klientami stosując w tym celu przeróżne techniki. W tym scenariuszu koszty ubarwiania czy kłamania na temat produktu stają się ogromne, a wartość mówienia prawdy staje się większa. Dzięki temu powstaje nowa możliwość przedstawienia historii produktu, gdzie reklamodawca może ją wesprzeć rzeczywistymi wydarzeniami czy procesem produkcji, a nie tylko wyidealizowaną wizją. Dzięki temu marki mają ogromną szansę pozycjonowania się, oczywiście tylko wtedy gdy mogą to udowodnić, a konsumenci będą płacić ekstra za takie produkty, szczególnie jeśli będą one w zgodzie z ich wartościami.

Dzięki zweryfikowanym informacjom firmy mogą być całkowicie przejrzyste w zakresie wartości i praktyk biznesowych. Ile kobiet jest zatrudnionych na przykład w Procter & Gamble? Ile mniejszości jest zatrudnionych przez Google? Firmy przeważnie zgłaszają te dane, ale tylko kilka osób naprawdę zna odpowiedzi. Za pomocą takich danych konsumenci mogą ufać, że firma mówi prawdę o swoich wartościach, praktykach i statystykach.

Nadchodzi prawdziwy game changer dla branży reklamowej, która będzie musiała zredefiniować swoje obietnice, hasła i slogany reklamowe, którymi do tej pory kusiła konsumentów do zakupu ich produktów.
 

Źródła:

https://www.ama.org/publications/MarketingNews/Pages/what-marketers-need-know-about-blockchain.aspx
https://norbertbiedrzycki.pl/blockchain-trzeba-o-nim-wiedziec/
https://www.clickz.com/blockchain-marketing-how-the-technology-behind-bitcoin-could-change-marketing-forever/114114/
https://martechtoday.com/whats-blockchain-change-marketing-advertising-195798

 


ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA