IDEA OF THE DAY - www.ideaoftheday.pl

content

STORYTELLING - CZYLI JAK OPOWIEDZIEĆ HISTORIĘ

marzec 8, 2018

Storytelling mówi nam o świadomym budowaniu relacji i więzi z odbiorcą,  poprzez oddziaływanie na jego wyobraźnię i emocje. Dzięki niemu wizerunek marki będzie wzmocniony, poprzez oparcie na realnych, autentycznych wartościach. Wyjściem do opowieści w brand storytellingu jest produkt, gdzie narratorem staje się marka, której zostaje nadany osobliwy charakter, a kluczem do stworzenia opowieści jest nadanie marce „osobowości”. „Marketing is no longer about the stuff that you make, but about the stories you tell” - Seth Godin

Sięgnij po model bajki!

Głównym elementem przy tworzeniu emocji jest stworzenie szkieletu opowieści. Jak to zrobić? Pierwszym krokiem jest zadanie sobie pytania co sobie wyobrażamy, gdy słyszymy o storytellingu?

Joseph Campbell badając mity różnych kultur wypracował formułę, która mówi o tym, że niemalże wszystkie historie bazują na tej samej strukturze, która nazwana została monomitem. Przy tworzeniu historii pamiętajmy o podróży bohatera – czyli o czymś, co będzie zmierzało do rozwiązania konfliktu, mędrcu – historia potrzebuje czegoś lub kogoś, aby rozwiązać konflikt, istotny będzie również motyw próby po którym nastąpić powinna konfrontacja – czyli moment kulminacyjny oraz triumf lub upadek bohatera – w zależności od tego jak chcemy, aby wyglądało zakończenie historii.

Siła w narracji – masz wiele możliwości!

Chcesz, żeby opowieść była efektywna? Dobierz typ narracji do swoich celów:

„Who I Am” Stories, czyli kto jest bohaterem opowieści?

 „Why I Am Here” Story, dlaczego historia zakończyła się w ten sposób?

„The Vision” Story, pozwoli nam zwizualizować jak historia się kończy

 „The Teaching” Story, króra odpowie nam na pytanie, co z tego wynika.

Storytelling w praktyce

Na rynku międzynarodowym stosuje się storytelling, jako świadome budowanie relacji i więzi z odbiorcą.

Przykładem może być marka Airbnb, służąca do odkrywania i rezerwowania miejsc pobytu na całym świecie. Airbnb stworzyło kampanię, w której pojawia się podróż bohatera. Historia zmierza do rozwiązania konfliktu – w tym wypadku pozbycia się fragmentu muru, który był ciężarem bohatera. Córka mężczyzny jest wyżej wymienionym mędrcem, który doprowadza do znalezienia sposobu na rozwiązanie „konfliktu”. Następuje próba zmiany sytuacji – aż dochodzi do triumfu bohatera. Mężczyzna po zobaczeniu miasta pozbywa się ciężaru jakim jest mur, do którego był przywiązany przez wiele lat. Co miała na celu firma tworząc taką kampanię reklamową? Jej misją było uświadomienie i zachęcenie ludzi do otwarcia się na świat – zburzenia muru, który dzieli różne kultury i zaproszenie przypadkowych osób do swoich domów.

Link do reklamy:

Pamiętajmy, że w storytellingu nie chodzi o samo przekazywanie treści, ale o interaktywność i refleksje, które opowieść jest w stanie w odbiorcy obudzić.
Niełatwo stworzyć dobrą historię, jednak pamiętajmy, że dobra opowieść sprzedaje nie tylko produkt, ale też jest odpowiedzią na naszą wewnętrzną potrzebę słuchania inspirujących narracji o świecie.

Źródła:

https://sprawnymarketing.pl/zasady-storytelling/

https://freshmail.pl/blog/storytelling-w-marketingu-p2/

https://paweltkaczyk.com/pl/storytelling-w-marketingu/